Funksjonell medisin
Ernæring

Riktig ernæring er essensielt for at kropp og hjerne, du, skal ha det bra. Hva dette vil si er høyst individuelt, men enkelte fellesnevnere er det.

Hva vi spiser har enorm innflytelse på kroppen vår og hvordan vi føler oss. Der er viktig å forstå at kalorier kommer i alle former. Det er ikke likegyldig hva slags kalorier vi spiser. Vi trenger variasjon og enkelte former skiller seg ut som positive og negative for helsen vår.

Årsaken til at det er så viktig å skille mellom typer av kalorier er at mat er mer enn bare mat - det er informasjon.

Visste du at:

  • Kroppen kan omdanne karbohydrater til fett.
  • Fett er en mer effektiv energikilde enn karbohydrater.
  • Flytende kalorier gir ingen metthetsfølelse.

Kalorier i fast og flytende form

Kroppens fordøyelsessystem er enormt kompleks. Tanken om at det hele dreier seg om antall kalorier inn og ut blir for lettvint. Generelt sett bruker kroppen innholdet maten vi spiser til energi eller som støtte i kroppslige prosesser. Ulike typer av kalorier, fremfor alt karbohydrater og fett, gir oss energi.

Når vi får i oss kalorier vil leveren, sammen med galleblæren og ... bryte ned

Får vi for mye kalorier vil leveren sørge for at denne energien lagres i form av fett. Ja dette betyr at spiser du mye sukker så vil leveren omdanne sukkeret til fett og lagre dette i fettcellene i huden og rundt organene våre.

Får vi for lite kalorier vil kroppen

 

 

For å generalisere litt så tar fordøyelsessystemet ditt opp maten du spiser basert på informasjonen den den bringer med seg. Karbohydrater sendes til prosesser som trenger energi. Proteiner sendes til restitusjon av muskulatur og fet går til å vedlikeholde hjerne.

Enkelt forklart er det karbohydrater, med hovedvekt på glukose (sukker) og fett som står for mesteparten av kaloriene vi får i oss.

Derfor har kroppen ulike prosesser for å bryte ned ulike former kaloriformer. Basert på informasjonen i maten aktiveres ulike prosesser og enzymer for å nyttegjøre seg av bestanddelene i maten.

Flytende kalorier

Det meste av hva vi drikker inneholder også kalorier. Flytende kalorier tas opp og påvirker kroppen forskjellig fra de faste kaloriene. Ettersom de allerede er flytende er de letter å bryte ned, og de tas derfor raskere opp av kroppen.

 

Et annet viktig aspekt ved flytende kalorier er at de ikke gir deg noen metthetsfølelse utover følelsen av væskens volum i magesekken. Dette gjør at det er veldig lett å overkonsumere kalorier i flytende form.

Her kan du fordype deg i hvordan disse prosessene faktisk fungerer.

 

Kosttilskudd

Når vi spiser et sunt og variert kosthold får vi nesten all ernæringen vi trenger gjennom maten vi spiser. Likevel kan det være utfordrende å få i seg nok av enkelte vitaminer, mineraler og fettsyrer gjennom kosten.

 

 

Kosthold og trening

Kosthold og trening er forbundet med mange påstander og enda flere myter. Dietter kommer å går, men veldig få av dem har noen rot virkeligheten av hvordan kroppen fungerer. I tillegg er individuelle

 

Du kan ikke trene deg slank på samme måte som du ikke kan spise deg sterk

 

  • Søvn er viktig for fordøyelsen og konvertering av næringsstoffer
  • Stress forstyrrer fordøyelsen
  • Tygg maten
  • Prosessert er ikke bra
  • Fet er bra
  • Kalorirestreksjon forlenger livet
  • Fasting for blodsukker og ketosennivå
  • Trening kan effektivisere fordøyelsen?
  • Kosttilskudd er nødvendig

1

Maten tygges

kæjkljælkj æjæløjæ

2

Maten lander i magesekken

kæjkljælkj æjæløjæ

3

Maten passerer tynntarmen 

kæjkljælkj æjæløjæ

4

Leveren setter i gang 

kæjkljælkj æjæløjæ

5

Næring fordeles

kæjkljælkj æjæløjæ

6

Avfall skilles ut

kæjkljælkj æjæløjæ

Ga dette deg svar?

Funksjonell medisin
Øvrige kategorier

Ernæring

Mat • Drikke • Tilskudd

Ernæring

Riktig ernæring er essensielt for at kropp og hjerne, du, skal ha det bra. Hva dette vil si er høyst individuelt, men enkelte fellesnevnere er det.

Utforsk ernæring

Bevegelse

Styrke • Kondisjon • Fleksibilitet

Bevegelse

Bevegelse handler om mer enn trening for treningens skyld. Ulike treningsformer påvirker ulike prosesser og funksjoner i kropp og hjerne.

Utforsk bevegelse

Søvn

Kvalitet • Kvantitet • Kontiunitet

Søvn

Uten søvn dør vi. For lite i enten kvalitet, kvantitet eller kontinuitet er knyttet til en lang rekke negative konsekvenser og lidelser.

Utforsk søvn

Vaner

Påminnelse • Handling • Premiering

Vaner

Daglig gjør du bevisst og ubevisst handlinger som påvirker fysiologien din og din mentale helsetilstand. Dårlige vaner kan og bør endres.

Utforsk vaner

Mental helse

Selvbilde • Selvsnakk • Traumer

Mental helse

Suksess i livet kan måles i hvordan du ser på deg selv når du er for deg selv. Din mentale helse påvirker fysiologien din og vise versa.

Utforsk mental helse

Tidligere skader

Miljø • Hode • Mage

Tidligere skader

Hva du har blitt utsatt for tidligere i livet kan påvirke deg hele livet med mindre du gjør tiltak for å korrigere tidligere skader. 

Utforsk skader

Lidelser

Traumer • Symptomer • Livsstil

Lidelser

De fleste mentale og fysiologiske lidelser er til dels konsekvenser av, eller symptomer på, vår livsstil, tidligere skader i samspill med våre gener.

Utforsk lidelser

Gener

DNA • Genuttrykk • Epigenetikk

Gener

Vi er alle utdelt et sett med gener vi må leve med livet ut. Eller? Sannheten er noe mer nyansert enn som så. Her spiller genuttrykk og epigenetikk inn.

Utforsk gener

Stress

Hverdagen • Hendelser • Hacks

Gener

Stress er dessverre en naturlig del av hverdagen for mange. Det trenger det ikke være. Vi ser på metoder for å skru av stress som autopilot. 

Utforsk stress